02 September 2008

Burppp, kenyangnya!!!

hari ini lepas abih je PM kat PSS Besut dan Pasir Puteh dalam pukul 4 pm, terus bergegas pulang. Masa dalam perjalanan pulang, tersua 3 orang budak menjual buah tembikai merah. Alahai, sedapnya kalau berbuka puasa dengan jus tembikai! Apa lagi, terus beli tembikai 3 kilo untuk dibuat jus.
Singgah sekejap kat pasar Ramadhan kat bandar Machang. Ingat hari ni nak berbuka puasa dengan kedua-dua orang tua kat kampung. Dah lah semalam tak dapat berbuka dengan diorang, sebab temankan Salmi berbuka di tempat kerjanya.
Berbalik kepada cerita tadi, ramai betul umat yang membeli-belah juadah kat pasar tu. Aku cuma beli apa yang patut dan ala kadar saja. Beli lauk ayam percik, popiah sira dan kuih apa entah namanya. Mahal betul kuih tu, sampai RM 1 sebiji. Bukannya besar mana pun. Alang-alang, beli juga 3 biji. 1st impression aku, memang terkejut jugak tengok harga kuih kat sini. Sudah setanding dengan harga kat KL kekdahnya. Apapun, aku dah tak sabar nak balik rumah, buat jus tembikai.
Sampai saja kat rumah orang tua. Sunyi. Patutlah, diorang sedang sembahyang. Aku terus on tv tengok kalau-kalau ada rancangan yang best. Tapi hampeh. Masuk bilik dan baring-baring. Ooopsss, terlupa plak nak buat jus tembikai. Then, blend le buah tembikai dan rambutan. Campur susu manis dan blend ngan ais. Aduh, kecur air liur.
Masa berbuka, aku minum jus tembikai sampai kembung perut. Makan kuih 2 biji dah rasa kenyang giler. Memang dah tak bleh telan nasi. Ingatkan tak ada lauk. Rupa-rupanya masih banyak udang masak lemak, sup tulang dan kerang dalam periuk. Kenapa ler diorang tak bagitau awal-awal. Tak le susah-susah aku beli lauk lagi. Apa-apa hal pun, aku kekenyangan. Tak terawih lagi la malam ni.

No comments: